Review Wilier Cento10 SL: Italiaanse klasse in een allround racefiets

Een van die merken die altijd wel met prachtige fietsen komt, is Wilier Triestina. Dit Italiaanse merk heeft zich sinds de oprichting in 1906 opgewerkt tot een gevestigde naam in de fietswereld. World Tour-ploegen als Groupama FDJ en Team Astana vertrouwen al jaren op de Filante SLR, het topmodel racefiets van de Italiaanse fietsenbouwer. Een iets betaalbaardere variant vond ik in de Wilier Cento10 SL. In deze fiets zijn veel technieken van het SLR-model verwerkt, maar dan tegen een scherpe prijs. In dit artikel lees je een review van de Wilier Cento10 SL, die ik inmiddels ruim drie jaar in gebruik heb.


Specificaties Wilier Cento10 SL

First things first: wat maakt de Wilier Cento10 SL zo bijzonder? Het frame is volledig van carbon, net zoals de voorvork en de zadelpen. Dit carbon is een andere variant dan die in de SLR-modellen, wat de fiets iets minder stijf en tevens betaalbaar maakt. De buizen hebben een U-vorm, waardoor het frame een aero-uitstraling heeft. De groepset verschilt per model, maar ik heb een mechanische Shimano Ultegra-groep die uitstekend haar werk doet. Alle kabels zijn netjes weggewerkt in het stuur en het frame, waardoor de cockpit er slick uitziet.

Die cockpit is een basic 42 cm aluminium stuur, niks bijzonders dus. De kabels zijn semi-geïntegreerd en lopen het frame in via de stuurpen: dit maakt het makkelijk om je stuur te wisselen zonder veel gedoe met de bekabeling. Veilig remmen is eenvoudig door de hydraulische remschijven van Shimano, die zeer betrouwbaar zijn. Om de fiets helemaal af te maken, monteert Wilier haar eigen NDR38KC carbon wielset, gemaakt in samenwerking met het Italiaanse Miche. Alles bij elkaar komt het totaalgewicht van deze fiets uit op 8,3 kg.


De Wilier Cento10 SL op de weg

Tja, rijdt die fiets een beetje lekker? Dat is waar het allemaal om draait. Na ruim drie jaar en 25.000 kilometer op deze fiets kan ik daar wel een antwoord op geven. Ja! De Wilier Cento10 SL rijdt heerlijk. Het frame is stijf, maar comfortabel. Kracht op de pedalen wordt efficiënt omgezet in snelheid. Bij lange ritten zit ik comfortabel op de fiets, ondanks de agressieve geometrie van het frame. De aerodynamica van de fiets is goed te voelen: eenmaal op snelheid houd ik deze makkelijk vast. Door de agressieve zit blijft het frontale oppervlak klein, waardoor de fiets echt door de wind snijdt.

Dit maakt het fantastisch om met de Wilier Cento10 SL op pad te gaan. Zowel op het vlakke als in de bergen komt de fiets goed tot zijn recht. De uitstekende wegligging maakt de fiets betrouwbaar bij snelle afdalingen. Het stijve frame blijkt een krachtige metgezel tijdens het beklimmen van bergen als de Galibier, Alpe d’Huez en de Grossglockner. Deze fiets klopt gewoon en geeft heel veel rijplezier. Naast het reguliere onderhoud heb ik geen problemen gehad met het materiaal. Ook belangrijk.


De looks van de Wilier Cento10 SL

Als een racefiets dat ‘wow’-gevoel moet geven, dan weet Wilier de juiste snaar te raken. De kleurstelling met matzwart en rode accenten staat chic en tijdloos. De wielen, het frame en de cockpit zien er snel uit, alsof de fiets vanzelf vooruit vliegt. Alles sluit netjes op elkaar aan, zodat de fiets een geheel lijkt. Zie je deze fiets voorbij komen op de dijk, tijdens een afdaling of een zware alpenklim: dan kijk je hem toch even na. Vette bak! Er is overigens ook een variant in rood hoogglans met zwarte accenten. Naar mijn mening iets minder vet, maar ook een lust voor het oog.

Eindoordeel van de Wilier Cento10 SL

Ik ben heel blij met mijn aankoop van de Wilier Cento10 SL. Het is een machine die fietsen nóg leuker maakt. De mogelijkheden met deze fiets zijn eindeloos: duurtraining, groepsritten, bikepacking, granfondo’s fietsen. Op alle terreinen heeft deze fiets een antwoord. Het uiterlijk maakt me ook iedere rit weer happy; dat is toch minstens zo belangrijk. Ik verwacht de komende tien jaar nog wel op dit racemonster te fietsen, met wellicht wat mooie upgrades in het verschiet.

Helaas wordt de Wilier Cento10 SL in 2025 niet meer geproduceerd. Gelukkig zijn er twee goede alternatieven, namelijk de Wilier Filante SL en de Wilier Granturismo SL. Die tweede, de Granturismo SL, is helemaal nieuw en heeft een wat relaxtere geometrie. De Wilier Filante SL is het kleine broertje van de Filante SLR (die van de profs) en komt het meest in de buurt van de Cento10 SL qua rijhouding. Ben je enthousiast geworden over mijn review van de Wilier Cento10 SL? Check dan ook vooral even de Filante SL en de Granturismo SL. Je nieuwe fiets is dichterbij dan je denkt!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *